Kronika działań pociągu pancernego „Zygmunt Powstaniec”
Zapraszamy do prześledzenia odtworzonej z wielkim trudem i być może nieścisłościami unikatowej kroniki działalności poszczególnych pociągów pancernych zbudowanych w Hucie w Zawadzkiem. Te problemy omówiliśmy w pierwszym odcinku naszej historycznej opowieści o Powstaniach Śląskich. W czwartym odcinku odkrywamy losy kolejowego składu pancernego pn. „ZYGMUNT POWSTANIEC”.
![](https://parowozy.opole.pl/wp-content/uploads/2021/09/pociag_pancerny_zygmnut_powstaniec.jpg)
- 17 maja 1921 roku – zakończenie prac przy budowie; maszynistą został Aleksander Obcina z Borowian,
- 19 maja, godz. 20:00 – pogotowie alarmowe na stacji Fosowskie,
- 20 maja, godz. 3:00 – wyjazd z Zawadzkiego do Olesna,
- godz. 15:00 – powrót do Zawadzkiego bez walki,
- 21 maja, godz. 5:00-13:00 – pogotowie alarmowe w Ciasnej,
- godz. 21:00-6:00 – pogotowie alarmowe w Ciasnej,
- 23 maja, godz. 23:00 – pogotowie alarmowe w Ciasnej, a następnie powrót do Zawadzkiego,
- 24 maja, godz. 5:00 – wyjazd do Zębowic,
- godz. 6:15 – walka przy posterunku kolejowym 104,
- godz. 14:00 – powrót do Zawadzkiego,
- 25 maja – naprawa w hucie,
- 27 maja, godz. 22:00-9:00 – pogotowie alarmowe na stacji Fosowskie,
- 29 maja, godz. 1:00-8:00 – pogotowie alarmowe,
- 30/31 maja (noc) – pogotowie alarmowe na stacji Zawadzkie,
- 1 czerwca, godz. 8:00 – wyjazd do Królewskiej Huty; zarekwirowanie materiałów na budowę dalszych p. p.,
- 2 czerwca, godz. 21:00-7:00 – pogotowie alarmowe na stacji Fosowskie,
- 4 czerwca, godz. 1:30-6:00 – pogotowie alarmowe na stacji Fosowskie,
- 7 czerwca, godz. 16:00-23:00 – pogotowie alarmowe na stacji Lubliniec,
- 10 czerwca – przeniesienie do Lublińca,
- 13 czerwca – ćwiczenia alarmowe,
- 21 czerwca – przeniesienie do Koszęcina,
- 1 lipca – powrót do Lublińca,
- 5 lipca – ostatni transport likwidacyjny do Kielc razem z p. p. „Nowak”.
W ostatniej części opracowania prześledzimy ocalałe fragmenty kroniki działalności p. p. „Tadek Ślązak” oraz „Piast”. Zapraszamy do lektury – wiedzy do końca lat’80 XX wieku zastrzeżonej do użytku wewnętrznego PTTK.
opracowanie: Norbert Tkaczyk